KOGGER BTCT - Be Transparent Create Trust

Et lite akronym kan bety mye

De fleste av oss er kjent med akronymer.  Til tross for få bokstaver, bærer de fram kraftfulle budskap som er lette å forstå og huske.  Men hvordan kan de være effektive og fremheve vårt firma?

Når kundene trenger et produkt/tjeneste eller hjelp med å løse et problem, ønsker vi at de velger vårt firma. For at det skal skje må vi ofte differensiere oss.  Det er mange måter å gjøre det på – kommunikasjon er en av dem.

De fleste av oss har daglig kommunikasjon med kunder via chat, email, sms, video, LinkedIn osv.  Vi kommuniserer med dem på flere digitale flater for å sikre, tilstedeværelse, gode kunde relasjoner og  synlighet i bransjen.  De blir derved bedre kjent med oss – hvem vi er, hva vi gjør og hvordan vi kan hjelpe. Men kan noen få bokstaver representere alt dette og i tillegg inspirere dem og gjøre det lettere å huske vårt firma?

Acronymer og acronym mnemonics

Undersøkelser viser at målrettet trening, ved for eksempel bruk av akronymer eller det som også kalles akronym mnemonices, kan forbedre hukommelsen. Ved å bruke et firma akronym igjen og igjen når vi kommuniserer med våre kunder på digitale flater, kan vi minne dem om hvem vi er.

Her er noen eksempler:

 

TGIF - Tgi Friday

#TGIF – Thank Goodness It’s Friday

Bare ved å se på disse 4 bokstavene så begynner vi å smile, og føle at helgen nærmer seg og kanskje til og med drømme om å sove lenge. Disse 4 bokstavene kan også ha en annen virkning på oss. Vi kan visualisere saftige kyllingvinger, perfekt saltede pommes frites eller en stor sjokolade milkshake med pisket krem, servert til oss av servitører med rød og hvit stripete skjorter. Vi kan takke Alan Stilman for den visualiseringen. I 1965 starte han en ny restaurant i New York og navngav den ved å bruke et akronym som ga de fleste en fantastisk helg følelse – TGIFridays. Ifølge Wikipedia, var «hans første restaurant og alle de framtidige fokusert på “casual dining” – restauranter som skulle servere rimelig mat i en avslappet atmosfære».  Han ville at kundene skulle oppleve en følelse av å være hjemme en fredagskveld – selv om de var ute og spiste. Stilman lagde ikke bare et akronym som favnet firmaets verdier men han implementerte den i selve firma navnet.

Smart mann.

 

Nerdfighters - DFTBA - Dont Forget To Be Amazing

#DFTBA – Don’t Forget To Be Amazing

Chris Marr hos The Content Marketing Academy bruker dette akronymet når han kommuniserer med sine kunder. Han ble inspirert til å  bruke DFTBA  når han så en MIM eller et bilde sitat som var kul. Så, i 2014, begynte han å bruke den i signaturen på sine mailer og fra da av har bruken økt i omfang. Noen år siden, etter å ha brukt den en stund, fortalte Ann Handley til Chris noe han ikke var klar over – DFTBA var utropet til Nerd Fighters (Green brødrene).  Han kontaktet Nerd Fighters, fortalte dem hvorfor han brukte akronymet og skrev en blogartikkel der han krediterte dem. I dag setter Chris dette akronymet på stort sett alt  – podcaster, tweets, workshops, artikler, presentasjoner, email, klistremerker, videoer og alt annet han produserer og viser til kundene.  Filosofien til Chris er å kontinuerlig undervise og oppmuntre sine kunder så de kan forbedre seg og bli det beste de kan bli – «Amazing».  Vi har erfart at CMAs bruk av akronym er effektiv i å differensiere dem fra andre stemmer i sin bransje,  fordi hver gang vi ser akronymet DFTBA så tenker vi på Chris, CMA og «Amazing»!

De positive effektene av et firma akronym

Ved å bruke et nøye utvalgt akronym når vi kommuniserer med kunder, skaper vi en positiv konsistens, uavhengig av emne.  Branding hjelper kundene til raskt å identifisere vårt firma, våre produkter og tjenester – ved å bruke et akronym, enten en eksisterende eller en vi lager selv, kan kundene raskt identifisere våre verdier.

«Akronym prosessen»

Hvordan finner vi eller setter sammen et akronym som er positivt, favner firmaet og er lett å huske? En måte er å stille noen spørsmål, lage en liste basert på svarene og rangere dem.

Hva er hovedbudskapet vi ønsker å dele med kundene? Hva vil de automatisk tenke på idet de ser akronymet? Hvilke ord vil kunne inspirere dem?  Kan vi beskrive kjernen av det vi ønsker å oppnå med noen få ord og lage et akronym ut av disse ordene?

 

KOGGER BTCT - Be Transparent Create Trust

#BTCT – Be Transparent Create Trust!

Her hos KOGGER stilte vi oss selv de ovenstående spørsmålene og her er noen av svarene:

Vi oppmuntrer våre kunder til å være transparente og viser dem i våre workshops hvordan de kan få det til.  Vi tror på det å være transparent i alt man gjør, for å skape tillit. En av måtene vi kan vise kundene våre viktigheten av å være transparent er ved å være det selv.  For oss betyr dette at vi viser våre priser på websiden, underviser og hjelper kundene ved workshops men også ved å skrive ærlig, nyttig innhold på websiden og dele vår dokumentasjon.  I tillegg, ønsker vi å være transparente med hensyn til å fortelle om utfordringene KOGGER møter og hvordan vi velger å løse dem. Forhåpentligvis vil de da ha tillit til oss som en ærlig, pålitelig kilde til hjelp. Vi håper også at vårt akronym kan inspirere dem til selv å være transparente og skape tillit og minne alle, oss selv inkludert, på at det er disse tingene som ligger til grunn for det KOGGER gjør.

Utfra dette endte vi opp med  et KOGGER akronym – BTCT – Be Transparent Create Trust  (Vær transparent skap tillit)

Et firma akronym gir alle dine kunder noe til felles

 Det er også fint å kunne gi alle våre kunder noe til felles.  Chris på CMA erfarte til sin overraskelse at det å bruke sitt akronym skapte et felleskap mellom alle hans kunder.  De refererer ofte til DFTBA og CMA når de treffes eller snakker til hverandre på ulike digitale plattformer.

Hva blir ditt firma akronym?

Kanskje du er ny i bransjen med bare noen få kunder eller en «traver» med mange kunder.  Uavhengig av størrelsen på firmaet, kan du ved å bruke et akronym hver gang du kommuniserer med dine kunder eller leverandører, gi en positiv «boost» og raskt minne dem på hvem du er og hvilken verdier firmaet står for.

Hva vil ditt firma akronym være? Vi vil gjerne høre om det og historien bak!

 

Oscar | KOGGER

#BTCT!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *