KOGGER Markedsfølelse Vs Markedsføring Illustration

Markedsfølelse vs markedsføring

I årevis trodde mange markedsførere at tradisjonell annonsering var den rette metoden for å nå kunder. De fortalte kundene hvor fantastisk et produkt eller en tjeneste var og at de var den beste leverandøren. De viste dem dette om og om igjen, i ukeblader, flygeblad, reklamefilmer og på store reklameplakater. Tanken var at hvis de gjorde dette, kunne de:

  • Skape et behov kundene ikke visste de hadde
  • Nærmest tvinge kundene til å huske og velge et firma ved å oversvømme dem med reklame
  • Overbevise kundene ved å repetere at de hadde det beste produktet og at de ikke trengte å undersøke hos andre leverandører
  • Gjøre kundene nysgjerrige nok til å kontakte dem og spørre om pris (fordi inntil da hadde de holdt prisen hemmelig)

Markedsførere kunne dermed gi kundene inntrykk av at de tenkte som så:

  • Kunder vet ikke hva de trenger
  • Kunder har kort hukommelse
  • Kunder bryr seg ikke om hva andre kunder mener om et produkt eller en service – alt de trenger er overbevisning fra et firma om hvor bra et produkt eller tjeneste er
  • Kunder bryr seg ikke om pris – så de har ingenting imot at prisene er hemmelige

Ikke rart at Mark Schaeffer snakker om kundeopprør!

Mye har forandret seg – men ikke alt

Mange år siden, lenge før TripAdvisor, booket vi 2 uker på et «5 stjernes»-hotell i Spania, og ble overrasket ved ankomsten over å finne  en stor kakerlakk familie  som tydeligvis hadde booket samme rom og elsket det her! Vi fikk omsider et nytt rom, etter halve ferien var ødelagt – med ingen mulighet til å advare andre om å ikke booke her og risikere å møte den samme kakerlakk familien.

I dag er scenen en helt annen.  Selv om noen firmaer føler seg fristet til å «gjøre ting slik vi alltid har gjort det», er det nå kundene som bestemmer og de krever tilfredshet med sine kjøps avgjørelser.  Firmaer har en unik mulighet til å bidra til denne følelsen, ved å bruke teknologi til å knytte kontakt, hjelpe, skape tillit, langvarige gode kunderelasjoner og fantastiske kundereiser.

Med ny teknologi har kjøpsprosessen endret seg dramatisk, og vi endrer oss med den. Men er det noe som ikke har endret seg? Ja!

Følelser!

Jeff Bezos, grunnleggeren av Amazon, sa i et intervju at hans “suksess ligger i å basere sitt firma på hva som ikke kommer til å forandre seg de neste 10 årene. Fordi, når du har noe du vet kommer til å vare på lang sikt, har du råd til å investere mye energi i det ”

Vår firmakultur bør baseres på det vi vet kundene våre fremdeles vil ha om 10-15 eller til og med 20 år.

  • Lave priser, rask levering, fantastisk service og et stort utvalg å velge mellom (Jeff Bezos)
  • Være kunde hos leverandører som har kunde empati, er transparente, hjelpsomme, tillitsvekkende, har omfattende kompetanse og en smidig brukervennlig kundereise.

Gjennom hele kjøpsprosessen, har vi et hav av muligheter til å forholde oss til og respondere på disse kriteriene og følelsene – til og med i løpet av de første 70% når det er vanligvis bare kunden og søkemotorene.

Søkemotorene har ikke følelser – men de kan lede kundene til websider som har det.

Hvordan nettsider viser følelser

Chat funksjon: Viser at vi er tilgjengelige og lette å komme i kontakt med – en følelse av «Velkommen! Vi ønsker å hjelpe»

Publiserte priser: Ved å publisere priser, viser vi kundene at vi vet og respekterer at de leter etter priser – Vi skjuler ingenting fordi vi ønsker å få deres tillit og gi dem en mulighet til å sammenligne våre priser med andres.

FAQs: Viser at vi kjenner dem godt fordi de raskt kan finne svar på de fleste spørsmål eller bekymringer de har og dette igjen gir dem en følelse av kontroll over sin egen kjøpsreise.

Referanser: Positive referanser fra våre andre kunder kan berolige dem og vise at de kan ha tillit til oss. Det gir alltid en bedre kjøpsfølelse når man ser at noen andre har kjøpt og var fornøyd!

Video: Viser dem hvem vi er og gir dem en personlig forbindelse. Det å se en annen person gjør et firma mer menneskelig og nær og kunden får en sterkere følelse av hvem vi er.

Vi ønsker å øke kundenes følelsesmessige engasjement og investere i oss.  For å få det til, må hvert teknisk hjelpemiddel eller sosial media vi bruker til å kommunisere med dem, brukes på en måte som styrker og forbedrer kundeforholdet. Når de så kommer til det punktet da de kontakter oss, vil de allerede vite hvem vi er, hvordan vi kan hjelpe, hva andre syns om oss, hva prisene våre er og fått svar på de fleste av spørsmålene de har.

Jo mer transparente vi er og jo mer informasjon vi gjør lett tilgjengelig – desto mer tillit bygger vi hos kunder som er ukjent for oss men som tar kundereisen hos oss. Når vi er transparente og nyttige – det er da vi har beveget oss fra Markedsføring til Markedsfølelse.

 

Jay Baer, Marketing Keynote Speaker,  oppsummerer:

“Istedenfor å være fantastisk – vær nyttig!”

KOGGER har kunnskap, erfaring og workshops som kan hjelpe deg strukturere og publisere innhold som rører kundenes hjerter!

 

//KOGGER

#BTCT

 

 

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *